papagaai

  • De papegaai

Een zakenman in China had een papegaai, waar hij veel van hield. Haast nog meer dan van z’n vrouw en kinderen. Hij moest echter op een dag op zakenreis, naar Hindoestan (India). Hij moest zijn vrouw, kinderen en de papegaai een lange tijd achter laten. Hij vroeg wat ze voor souvenir wilden heben. Zijn eerste dochter wilde een mooie jurk. Z’n tweede dochter vroeg een speciale parfum. En z’n vrouw vroeg om mooie sieraden. Toen ging de zakenman naar de papegaai, die in een gouden kooi zat.

“Ik moet naar Hindoestan, kan ik iets voor je mee nemen, papegaai?” “Nee”, antwoordde de papegaai. “Maar ik kom uit Hindostan. Je hoeft alleen maar de groeten te doen aan de papegaaien daar en ze te vertellen, dat ik hier in China in een gouden kooi opgesloten zit”.

De zakenman vond het prima. Hij kwam na een lange tocht in India, deed zijn zaken en kocht souvenirs voor zijn beide dochters – een jurk en fijne parfum – en prachtige sieraden voor zijn vrouw. Toen schoot hem de wens van de papegaai te binnen. Hij vroeg waar hij de papegaaien kon vinden en kwam in een park terecht, waar honderden papegaaien in de bomen zaten. Hij vertelde: “Ik groet jullie allemaal uit naam van mijn papegaai, die in China in een gouden kooi opgesloten zit.” Hij had het nog maar net gezegd, of er viel een papegaai van een boomtak op de grond. Dood! De zakenman werd verdrietig: “Waarom heb ik die boodschap ook overgebracht? Nu ben ik schuldig aan de dood van een papegaai!”

Hij ging met z’n spullen terug naar China en gaf de souvenirs aan z’n beide dochters en aan z’n vrouw. Vervolgens liep hij naar z’n papegaai en vertelde over de papegaai in het park, die dood op de grond viel, nadat hij de groeten had gedaan namens de papegaai in de gouden kooi. Meteen daarna viel de papegaai dood op de bodem van de kooi. Opnieuw was de zakenman erg verdrietig. Er zat niets anders op, dan de papegaai in de achtertuin te begraven. Hij nam de kooi mee en deed die alvast open. Toen hij een gat begon te graven, vloog de papegaai uit de kooi en ging in een boom zitten in de tuin.

“Hé, je leeft nog!” riep de man verbaasd.

“Ja”, zei de papegaai, “mijn soortgenoot in Hindoestan heeft me geleerd hoe ik uit de kooi kon ontsnappen!”