Vriendelijkheid is nooit verspild

boswachter.png

  • Vriendelijkheid

Onze boswachter is een buitengewoon vriendelijk mens. Midden in het excursieseizoen spreekt een collega hem aan: ‘Collega, tijdens het lange seizoen met rondleidingen zie ik telkens nieuwe ongeïnteresseerde en domme mensen. Daar word ik zo moe van. Hoe kan jij iedere dag weer enthousiast, geduldig en vriendelijk zijn? Wat moet ik in vredesnaam doen om dat ook op te brengen? Want ik kan al die domme mensen om mij heen bijna niet langer verdragen.’  De boswachter antwoordde: ‘Niemand heeft mij les gegeven in aardig zijn. Ik kreeg mijn lessen van vele leraren, en ik leer nog dagelijks bij. Mijn leraren zijn alle onvriendelijke en ongeïnteresseerde mensen die ik in de loop van de jaren ben tegengekomen. Ik let steeds schep op welk gedrag mij niet bevalt in hun omgang met mij. In mijn omgang met anderen probeer ik die gedragingen juist te vermijden. Dat is eigenlijk het hele verhaal.’

Geef een reactie

