Wil je of moet je?

Jerrycan

Groepsdruk – of sociale druk – is de druk die een peergroup uitoefent op een bepaald persoon of kleinere groep om diens gedrag te veranderen zodat het overeenkomt met het gedrag van die peergroup. Dit kan zowel in positieve als in negatieve zin gebeuren en kan te maken hebben met opvattingen over bepaalde onderwerpen, voorkeuren voor muziek en kleding of de kijk op het leven. Het kan echter ook levensgevaarlijke vormen aannemen!

Ongetrainde kind acteurs, een geïmproviseerde camerastijl, geen verlichting, en een grimmige verhaallijn geven Jerrycan de juiste impact. Door korte, snelle en vloeiende opnamen te maken van de spanning en de nervositeit van de acteurs raakt hij precies dat wat hij wil zeggen: de invloed van groepsdruk en de daaraan verbonden risico’s.

“Jerrycan” won de juryprijs in Cannes in 2008 en een eervolle vermelding in Berlijn en Sundance!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s