Droogland

- © Saris & den Engelsman

Er was eens een land, dat Droogland heette. Er waren geen sloten, rivieren en meren in dat land. Water werd geïmporteerd uit het buitenland, om de mensen te voorzien van drinken, en alle andere nuttige zaken zoals douchen, koken, spoelen etc. Iedereen was hier erg tevreden mee.

O ja, en regen – dat kende men ook. Om van dit uiterst vervelende ongemak af te zijn maakte men een superieur afvoersysteem zodat Droogland ook daadwerkelijk bleef wat het al eeuwen was – droog.

Ook granen, fruit en groentes werden ingevoerd. Erg veel natuur was er dan ook niet.

Op zekere dag ontstonden er zomaar ineens kleine stroompjes, die weldra uitgroeiden tot rivieren van enige omvang. Men wist zich in eerste instantie geen raad. Mensen begonnen te protesteren: Dit kan toch niet! We zullen verdrinken! Onze kinderen zullen sterven aan de meest verschrikkelijke ziektes. Onze huizen zullen wegspoelen. Men keek met z’n allen naar de Overheid – die zou het allemaal wel weer gaan oplossen.

Het water bleef
Het liep toch anders. Het water bleef…. En ging niet meer weg. Er kwamen dijken. Sloten werden gegraven, uiteindelijk een heel stelsel van waterwegen, meren en opslagsystemen. Daarnaast ontdekte men dat het water eigenlijk best ook leuk was: er kwamen bedrijfjes die boten gingen maken. Weer anderen gingen deze verhuren. Kopen kon natuurlijk ook als je dat wilde. Zeilen werd een favoriete sport. Sommige dorpjes maakten zoveel slootjes en bruggetjes dat er toeristen van over de hele wereld kwamen om dat fenomeen te zien.

Het water werd ook een bron van totaal nieuwe industrieën: landbouw kwam op, er ontstonden nieuwe beroepen zoals boer, tuinder, kassenarchitect, landbouwingenieur. Droogland werd wereldexporteur van snijbloemen, gekweekt met behulp van dat nieuwe water.

Nieuwe types huizen kwamen op: de zogenaamde woonboot, een soort drijvend huis ontstond. Zomaar uit het niets eigenlijk. Mensen begonnen gewoon zelf te pionieren.

De dijkexperts van Droogland werden over de hele wereld gevraagd voor waterprojecten. De bruggenbouwers van Droogland werden wereldberoemd door hun uitdagende projecten.

Het begrip natuur werd geheel opnieuw gedefinieerd. Er kwam bos, parken, groen. De kwaliteit van leven nam toe.

Het onderwijs
Temidden van deze, we kunnen wel zeggen roerige ontwikkeling (we spreken over een periode van zo’n 25 jaar) bleef er één sector in Droogland opmerkelijk rustig. Het onderwijs. Er werden nog steeds oude kopieën van kaarten gemaakt waarin de aloude structuur van Droogland te zien was. De kinderen kregen daar les in en werden getoetst op deze oude kennis. Alle expertise die werd ontwikkeld naar aanleiding van de komst van het water ontstond om het onderwijs heen – en niet erin.

De voordehandliggende vraag of de diploma’s van de kinderen dan nog wel aansloten op de wereld van alledag, werd door het Ministerie handig omzeild door extra aandacht te besteden aan het nog efficiënter toetsen van de oude kennis, onder het motto “hoe scherper je toetst, hoe beter het onderwijs”. Om de inhoud en waarde van de opgedane kennis werd niet gemaald. Er werden nog slimmere methodes gevonden om kinderen tot prestaties te dwingen. Haalde je je cijfer niet – jammer, geen plaats. Was je niet op tijd klaar – sorry, geen beurs meer. En zo werd de aandacht handig afgeleid van waar het echt om ging: onderwijs dat écht aansluit op de behoeften van de maatschappij van morgen.

En zo bleef dit eilandje van rust in deze dynamische samenleving – wat het altijd al was: een eilandje van rust. Er werden wel werkgroepen opgericht om te bestuderen of deze vernieuwingen konden worden omgebouwd tot nieuwe curricula. Maar het schoot niet echt op.

De moraal
Hebben we het onderwijs in z’n huidige vorm nog nodig?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s