De schaduw van de ezel

donkey

Een reiziger had een lange afstand te gaan en besloot daarom een ezel te huren om hem en zijn koffers te dragen. Ze gingen op weg, de reiziger met zijn koffers rijdend op de ezel en de eigenaar van de ezel ernaast lopend.

Over een stoffig pad gingen ze, door het koele woud en naar boven richting de heuvels in de verte. Na een tijd kwamen ze onder de beschutting van het woud vandaan, de kale heuvels op waar geen schaduw was. De zon scheen fel die dag en na verloop van tijd werd het heter en heter. De reiziger droeg een hoed, maar toch druppelde het zweet langs zijn nek en hij snakte naar iets te drinken. Hij kreeg het zo warm en werd zo dorstig dat hij al gauw alleen nog aan ie ts te drinken kon denken.

‘Ik moet rusten en water drinken,’ zei hij tegen de eigenaar van de ezel. De eigenaar was het wel gewend om in de hitte te lopen. De reiziger steeg af en ging op de grond zitten in de schaduw van de ezel, de enige schaduw die er was. De eigenaar van de ezel bleef staan wachten tot de reiziger zich beter zou voelen. Maar al gauw kreeg ook de eigenaar het te heet in de zon. Hij zag dat er alleen de schaduw de ezel was en dat er in die schaduw maar plaats was voor één persoon!

‘Ga aan de kant,’ zei hij. ‘De ezel is van mij en daarom is zijn schaduw ook van mij. Ik wil die schaduw gebruiken.’
‘Maar toen ik de ezel huurde, toen huurde ik ook zijn schaduw,’ zei de reiziger. ‘Nee, dat is niet zo,’ zei de eigenaar en hij gaf de reiziger een duw.

Jawel, dat is wel zo. Een ezel en zijn schaduw kun je niet scheiden en omdat ik voor de ezel betaald heb, heb ik ook voor zijn schaduw betaald.’

De twee mannen begonnen elkaar te duwen en te trekken. Ze werden steeds bozer en begonnen te vechten. Daardoor merkten ze niet dat de ezel ondertussen weg wandelde. Toen de mannen eindelijk uitgeput op de grond vielen, was de schaduw… samen met de ezel verdwenen.

Geef een reactie

